Un modelo econométrico de proyección de la demanda futura del flujo vehicular en las concesiones en transporte

Authors

  • Antonio Lama More Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima
  • Sandro Huamaní Antonio Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima

DOI:

https://doi.org/10.15381/pc.v17i2.8933

Keywords:

estimation, forecast, cointegration, demand.

Abstract

This paper proposes an alternative methodology to project the demand of traffic flow of a concession project, since demand is a relevant variable for state decisionmaking in the context of the renegotiation of contracts concession. In this regard, we propose a methodology considering a variant of the “Travel Demand Model Based on Elasticities” and “Time Series Model Multivariate Nonstationary”. The proposed methodology is applied, by way of reference, in the projection of traffic coil Station Tranche Concession Ancon-Huacho-Pativilca of the Panamericana Norte (Red Vial Nº 5).

Author Biographies

  • Antonio Lama More, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima
    Economista y maestro en Ciencias, profesor principal de la Facultad de Ciencias Económicas
  • Sandro Huamaní Antonio, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima
    Bachiller en Economía en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, con estudios de maestría en la Universidad del Pacífico (UP).Especialista en teoría microeconómica y analista económico-financiero de la Dirección General de Concesiones en Transportes del MTC .

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Published

2012-12-31

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Un modelo econométrico de proyección de la demanda futura del flujo vehicular en las concesiones en transporte. (2012). Pensamiento Crítico, 17(2), 035-049. https://doi.org/10.15381/pc.v17i2.8933