Artificial intelligence, digital discourse and language: Linguistics in the age of new technologies
DOI:
https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.29773Keywords:
artificial intelligence, digital discourse, computational linguistics, natural language processing, technologyAbstract
In recent years, technology has expanded and generated social transformations. The rapid spread of AI, as well as the development of communications or discourse in the digital space, has attracted the attention of linguists, who are called upon to respond to technological innovation and its repercussions. The aim of this paper is to highlight the scientific-academic work of linguistics in the era of new technologies and digital spaces. To this end, the following events are highlighted: 1) the International Congress “Artificial Intelligence, Digital Discourse and Language”; 2) the thematic dossier about this topic published in this issue of the journal Lengua y Sociedad; 3) the relationship between artificial intelligence and linguistics, and 4) the relationship between digital discourses and linguistics. With this research, the publication and thematic works on artificial intelligence and digital discourse in interaction with language are highlighted.
References
Alvarado, D. (2017). Género discursivo, transitividad e interpretación textual: una aproximación al estudio de la red social Facebook. En A. Parini y M. Giammatteo (Eds.), El Lenguaje en la Comunicación Digital. Aspectos internacionales y discursivos (pp. 56-79). Editorial Académica Española.
Atencio-Gonzáles, R. (2023). Inteligencia artificial en Educación. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 9(17), 2-3. https://doi.org/1.35381/cm.v9i17.1150
Barcelona Supercomputing Center. (2021, 11 de noviembre). El primer sistema masivo de Inteligencia Artificial de la lengua española, MarIA, empieza a resumir y generar textos. BSC. https://www.bsc.es/es/noticias/noticias-del-bsc/el-primer-sistema-masivo-de-inteligencia-artificial-de-la-lengua-española-maria-empieza-resumir-y
Bernilla, E. (2024). Docentes ante la inteligencia artificial en una universidad pública del norte del Perú. Educación, 33(64), 8-28. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M001
Bleorțu, C., Cuevas, M., Villazón, M. y Lamar, C. (2024). Lingüística e inteligencia artificial. El corpus de La Pola Siero. En E. de Prado-Creo, A. Quintairos-Soliño, Sh. Samy, U. Gaulee, K. Bista y B. Zhang (Eds.), Innovative Approaches to learning. Global advances in sustainable, inclusive, and creative education (pp. 178-184). STAR Scholars.
Bravo, D. (2003). Actividades de cortesía, imagen social y contextos socioculturales: una introducción. En D. Bravo (Ed.), Actas del Primer Coloquio del Programa Edice (pp. 98-108). Stockholms Iniversitet.
Bravo, D. (2008). Las implicaciones del estudio de la cortesía en contextos del español. Una discusión. Pragmatics, 18(4), 577-603.
Calero Vaquera, M. L. (2014). El discurso del WhatsApp: entre el Messenger y el SMS. Oralia, (17), 85-114.
Cantamutto, L. y Vela Delfa, C. (2018). Fórmulas de tratamiento en la mensajería instantánea: mecanismos de apelación en las conversaciones escritas de dos variedades del español. Revista de Lingüística, Filología y Traducción, (4), 142-160.
Ciesla, R. (2024). Developments in Artificial Intelligence and Linguistics. En The Book of Chatbots (pp. 11-39). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-51004-5_2
Crystal, D. (2001). Language and the Internet. Cambridge University Press.
Curry, N., Baker, P. y Brookes, G. (2024). Generative AI for corpus approaches to discourse studies: A critical evaluation of ChatGPT. Applied Corpus Linguistics, 4(1), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.acorp.2023.100082
Da Silva, S. y Silva, B. (2024). Inteligencia artificial en la mejora de los ensayos de Ecología: un estudio en una escuela secundaria brasileña. Educación, 33(64), 86-108. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M004
De Almeida, N. y De Araujo, Q. (2024). La Inteligencia Artificial en la enseñanza de Portugués como Lengua Extranjera: el uso de herramientas digitales en las clases en línea. Ñemitỹrã, 6(2), 27-36. https://doi.org/10.47133/NEMITYRA20240602b-A4
Ergasheva, N. (2023). Possibilities of Application of Artificial Intelligence Technology In Teaching Foreign Languages In Universities. International Journal of Pedagogics, 3(5), 46-51. https://doi.org/10.37547/ijp/volume03issue05-10
Ermağan, E. y Ermağan, İ. (2022). Innovative Technology and Education: Artificial Intelligence and Language Learning in Turkey. Shanlax. International Journal of Education, 11, 201-209. https://doi.org/10.34293/education.v11is1-dec.6085
Flores, S. (2023). La inteligencia artificial y el lenguaje natural hacia el desarrollo de un lenguaje autónomo. En S. Flores, J. Ortega y J. Nisa (Eds.), Nuevas tecnologías y aproximaciones a estudios sobre lengua, lingüística y traducción (pp. 55-70). Dykinson S.L. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8987314
Fresno, V. (2024). La Inteligencia Artificial aplicada al lenguaje y su potencial aplicación al dominio de las AA. PP. Revista Canaria De Administración Pública, (Extraordinario), 91-116. https://doi.org/10.36151/RCAP.ext.4
Fundéu RAE. (2021, 31 de julio). «MarIA», primer sistema de inteligencia artificial experto en lengua española. https://www.fundeu.es/noticia/maria-primer-sistema-de-inteligencia-artificial-experto-en-lengua-espanola/
Garcés-Conejos, P. y Bou-Franch, P. (2019). Introduction to analysing digital discourse: New insights and future directions. En P. Bou-Franch y P. Garcés-Conejos (Eds.), Analysing Digital Discourse. New Insights and Directions (pp. 3-22). Palgrave MacMillan.
García-Marchena, Ó. (2007). Lingüística española e Inteligencia Artificial: Aplicación informática de gramáticas de restricciones para la confección de agentes de diálogo. Interlingüística, 18, 1-11. http://www.llf.cnrs.fr/en/node/5090
García Serrano, A., Horcas Pulido, J. y López Ostenero, F. (2016). Spanish Verbs Visualization: A study and scalable experimentation. Inteligencia Artificial, 19(57), 26-36. https://journal.iberamia.org/index.php/intartif/article/view/43
Goffman, E. (1967). Interaction Ritual. Anchor Books.
Herring, S. C. (1996). Introduction. En S. C. Herring (Ed.), Computer-Mediated Communication: Linguistic, Social and Cross-Cultural Perspectives (pp. 1-10). John Benjamins.
Herring, S. C. (2004). Computer-mediated discourse analysis: An approach to researching online behavior. En S. Barab, R. Kling y J. H. Gray (Eds.), Designing for Virtual Communities in the Service of Learning (pp. 338-376). Cambridge University Press.
Herring, S. C. (2007). A faceted classification scheme for computer-mediated discourse. Language@Internet, 4(1), 1-37. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0009-7-7611
Huertas-Abril, C. A. y Palacios-Hidalgo, F. J. (2023). New Possibilities of Artificial Intelligence-Assisted Language Learning (AIALL): Comparing Visions from the East and the West. Education Sciences, 13(12). https://doi.org/10.3390/educsci13121234
Leblebici, D. (2024). “You are Apple, why are you speaking to me in Turkish?”: The role of English in voice assistant interactions. Multilingua, 43(4), 455-485. https://doi.org/10.1515/multi-2023-0072
Liang, J. C., Hwang, G. J., Chen, M. R. A. y Darmawansah, D. (2023). Roles and research foci of artificial intelligence in language education: an integrated bibliographic analysis and systematic review approach. Interactive Learning Environments, 31(7), 4270-4296. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1958348
Lovón, M. (2024). Lenguas de Señas para todos: enseñanza e interculturalidad. Lengua y Sociedad, 23(1), 493-512. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.28223
Lovón, M. y Chegne, D. (2021). Repercusión del aislamiento social por COVID-19 en la salud mental en la población de Perú: síntomas en el discurso del ciberespacio. Discurso & Sociedad, 15(1), 215-243. http://www.dissoc.org/es/ediciones/v15n01/DS15%281%29Lovon&Chegne.html
Lovón, M. y Nolazco, L. (2023). La enseñanza de la lengua aimara en YouTube: activismo, actitudes e ideologías lingüísticas. Desde El Sur, 15(2), 1-36. https://doi.org/10.21142/DES-1502-2023-0027
Lovón, M., Montenegro, M. I. y Chegne, A. (2021). La COVID-19 y la metáfora bélica: un análisis cognitivo en los diarios digitales y las redes sociales. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 70(70), 155-196. https://doi.org/10.46744/bapl.202102.005
Mancera Rueda, A. (2014). Cortesía en 140 caracteres: interacciones en Twitter entre periodistas y prosumidores. Revista de Filología, (32), 163-180.
Muñoz-Basols, J., Neville, C., Lafford, B. y Godev, C. (2023). Potentialities of Applied Translation for Language Learning in the Era of Artificial Intelligence. Hispania, 106(2), 171-194. https://doi.org/10.1353/hpn.2023.a899427
Muñoz-Basols, J. y Bánkuti, G. (2023). Oportunidades de la Inteligencia Artificial (IA) en la enseñanza de lenguas. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003146391
Muñoz-Basols, J. y Fuertes Gutiérrez, M. (2024). Oportunidades de la Inteligencia Artificial (IA) en la enseñanza y el aprendizaje de lenguas. En J. Muñoz-Basols, M. Fuertes Gutiérrez y L. Cerezo (Eds.), La enseñanza del español mediada por tecnología: De la justicia social a la Inteligencia Artificial (IA) (pp. 343-360). Routledge.
Murgatroyd, S. (2024). Artificial Intelligence and future of higher education. Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 5(1), 4-11. https://doi.org/10.56152/reped2024-vol5num1-art1
Noblia, M. V. (1999). Géneros cursivos y sus medios de producción en la Comunicación Mediada por Computadoras. Revista Filología, 32(1/2), 69-94.
Norris, S. y Jones, R. H. (2005). Introducing mediated action. En R. H. Jones y S. Norris (Eds.), Discourse in Action: Introducing Mediated Discourse Analysis (pp. 17-19). Routledge.
Palomino, J. y Lovón, M. (2022). Los migrantes venezolanos en los diarios digitales peruanos: un análisis desde el modelo de la representación de actores sociales. Lengua y Migración, 14(2), 57-82. https://doi.org/10.37536/LYM.14.2.2022.1577
Parini, A. y Giammatteo, M. (Comps.). (2016). El lenguaje en la comunicación digital. Editorial de Belgrano.
Parini, A. y Giammatteo, M. (2018). Formas de tratamiento y evaluación en español como recursos de toma de posturas en la co-construcción de reseñas de productos en YouTube. REDD, (1), 123-156.
Placencia, M. E. (2010). Yahoo! Respuestas como columna de consejos: algunos rasgos de un género híbrido. Tonos Digital - Revista Electrónica de Estudios Filológicos, (20), 2-24. http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/article/view/601/459
Placencia, M. E. (2016). Las ofertas en el regateo en MercadoLibre-Ecuador. Oralidad y Análisis del Discurso, 521-544.
Placencia, M. E. y Parini, A. (2025). Introducción al Discurso Digital en Español. Routledge.
Rivero, C. y Beltrán, C. (2024). La inteligencia artificial en la educación del siglo XXI: avances, desafíos y oportunidades. Presentación. Educación, 33(64), 5-7. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.P001
Sal Paz, J. (2012). Comentario digital: género discursivo de los nuevos medios. Estudio de casos en periódicos españoles y argentinos. Editorial Académica Española.
Salas, F. y Caldas, J. (2024). Prediciendo el rendimiento académico de estudiantes de pregrado en una universidad destacada de Perú: una aproximación con herramientas de Machine Learning. Educación, 33(64), 55-85. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M003
Sampietro, A. (2017). Emoticonos y cortesía en los mensajes de WhatsApp en España. En M. Giammatteo, P. Giubitosi y A. Parini (Eds.), El español en la Red (pp. 279-302). Madrid Iberoaericana.
Sorokina, S. (2023). Artificial Intelligence in Interdisciplinary Linguistics. Bulletin of Kemerovo State University. Series: Humanities and Social Sciences, 7(3), 267-280. https://doi.org/10.21603/2542-1840-2023-7-3-267-280
Sotillo, S. (2000). Discourse functions and syntactic complexity in synchronous and asynchronous communication. Language Learning and Technology, 4(1), 82-119. http://llt.msu.edu/vol4num1/sotillo/
Sperber, D. y Wilson, D. (1995). Relevance. Communication and Cognition (2.a ed.). Blackwell.
Thurlow, C. y Mroczek, K. (2011). Digital Discourse: Language in the New Media. Oxford University Press.
Tramallino, C. y Marize, A. (2024). Avances y discusiones sobre el uso de inteligencia artificial (IA) en educación. Educación, 33(64), 29-54. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M002
Universidad de Jaén. (2023, 2 de mayo). Inteligencia artificial, lingüística y psicología para una detección precoz de problemas de adicción al juego en adolescentes. Junta de Andalucía. https://fundaciondescubre.es/noticias/inteligencia-artificial-linguistica-y-psicologia-para-una-deteccion-precoz-de-problemas-de-adiccion-al-juego-en-adolescentes/
Urbano, D. y Cantos, R. (2023). El uso de la Inteligencia Artificial en el proceso de diseño del habla y el lenguaje de un personaje de videojuegos. Miguel Hernández Communication Journal, 14, 427-447. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9075868
Vela Delfa, C. (2016). Una aproximación del correo electrónico desde una perspectiva diacrónica: evolución y asentamiento de un género discursivo. Cadernos de Linguagram e Sociedade, 17(2), 57-78.
Vivas, C. (2024). Análisis de la construcción de estrategias y géneros discursivos multimodales en Twiter en el contexto de las protestas ciudadanas a propósito de la vacancia presidencial, noviembre 2020, en el Perú [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Cybertesis. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/item/1c149c75-da30-4d60-bb9d-b192ca009454
Yus, F. (2021). Pragmatics of humour in memes in Spanish. Spanish in Context, 18(2), 113-135.
Zapata, M. (2024). IA generativa y ChatGPT en Educación: Un reto para la evaluación y ¿una nueva pedagogía? Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 5(1), 12–44. https://doi.org/10.56152/reped2024-vol5num1-art2
Zappavigna, M. (2023). Hack your corpus analysis: How AI can assist corpus linguists deal with messy social media data. Applied Corpus Linguistics, 3(3). https://doi.org/10.1016/j.acorp.2023.100067
Zhang, B., Anderljung, M., Kahn, L., Dreksler, N., Horowitz, M. y Dafoe, A. (2021). Ethics and Governance of Artificial Intelligence: Evidence from a Survey of Machine Learning Researchers. Journal of Artificial Intelligence Research (JAIR), 71. https://www.jair.org/index.php/jair/article/view/12895
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marco Lovón, Alejandro Parini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHORS RETAIN THEIR RIGHTS
a. Authors retain their trade mark rights and patent, and also on any process or procedure described in the article.
b. Authors can submit to the journal Lengua y Sociedad, papers disseminated as pre-print in repositories. This should be made known in the cover letter.
c. Authors retain their right to share, copy, distribute, perform and publicly communicate their article (eg, to place their article in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in the journal Lengua y Sociedad.
d. Authors retain theirs right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part thereof (eg a compilation of his papers, lecture notes, thesis, or a book), always indicating its initial publication in the journal Lengua y Sociedad (the originator of the work, journal, volume, number and date).