Strategies, learning styles and academic performance in undergraduate students of dentistry

Authors

  • Lita Ortiz-Fernández Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Hilda Moromi- Nakata Departamento Académico de Ciencias Básicas. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Carmen Quintana del Solar Departamento Académico de Estomatología Pediátrica. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Melissa Barra-Hinostroza Departamento Académico de Ciencias Básicas. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Juana Bustos de la Cruz Departamento Académico de Estomatología Pediátrica. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Lita Cáceres Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Sylvia Chein-Villacampa Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Cecilia Rodríguez-Vargas Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.15381/os.v17i2.11050

Keywords:

Dentistry, Learning styles, Academic performance, Tutoring program.

Abstract

The Faculty of Dentistry is committed to the pursuit of quality education, which implies that the learning of the students should be promote by the teachers; they should interact with knowledge through varied activities that meet the individual differences in their relationship with their modes, styles and learning strategies in order to improve their academic performance. This study aims to identify the strategies and learning styles of the incoming students at the Faculty of Dentistry and its relationship to academic performance. Twenty-six students participated voluntarily in the Tutoring Program, this issue had implementation difficulties. Styles and learning strategies were evaluated using questionnaires: Honey-Alonso Learning Styles (CHAEA) and the learning strategies of university students by Gargallo; while academic performance was assessed with the academic record. It was found significant differences between the initial and final extrinsic motivation; also between motivation and academic performance; it was determined that strategies are modified and reflected in their academic performance. It was concluded the incoming student is still in the process of establishing their independence and requires guidance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lita Ortiz-Fernández, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

    Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social.

    Cirujano Dentista

  • Hilda Moromi- Nakata, Departamento Académico de Ciencias Básicas. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Departamento Académico de Ciencias Básicas
  • Carmen Quintana del Solar, Departamento Académico de Estomatología Pediátrica. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Departamento Académico de Estomatología Pediátrica
  • Melissa Barra-Hinostroza, Departamento Académico de Ciencias Básicas. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Departamento Académico de Ciencias Básicas.
  • Juana Bustos de la Cruz, Departamento Académico de Estomatología Pediátrica. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Departamento Académico de Estomatología Pediátrica
  • Lita Cáceres, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social.
  • Sylvia Chein-Villacampa, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social.
  • Cecilia Rodríguez-Vargas, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social. Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social.

Downloads

Published

2014-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

1.
Ortiz-Fernández L, Moromi- Nakata H, Quintana del Solar C, Barra-Hinostroza M, Bustos de la Cruz J, Cáceres L, et al. Strategies, learning styles and academic performance in undergraduate students of dentistry. Odontol Sanmarquina [Internet]. 2014 Dec. 31 [cited 2024 Jun. 30];17(2):76-81. Available from: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11050