Learning styles and their relationship to academic achievement in freshmen students of dentistry

Authors

  • Lita Ortiz-Fernández Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Hilda Moromi-Nakata Departamento Académico de Ciencias Básicas, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Margot Gutiérrez-Ilave Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Melissa Barra- Hinostroza Departamento Académico de Ciencias Básicas, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Lita Cáceres de Barcés Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Carmen Quintana del Solar Departamento Académico de Estomatología Pediátrica, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Sylvia Chein-Villacampa Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • María Núñez-Lizarraga Departamento Académico de Estomatología Pediátrica, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Juana Bustos de la Cruz Departamento Académico de Estomatología Pediátrica, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Cecilia Rodríguez-Vargas Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Antonia Castro- Rodríguez Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
  • Mónica Guillén-Pariona Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.15381/os.v18i2.11517

Keywords:

Teaching and learning, learning styles, academic performance

Abstract

This study aimed to identify learning styles preference and their relationship to academic achievement in freshman students. Methodology: Honey-Alonso Learning Styles (CHAEA) questionnaire was used; and evaluation report academic of the freshman students as evidence of their performance 48 student volunteers who participated in the mentoring program; mentor teachers and students were trained. Results: The 32% of freshman students come from public educational institutions and from 78% private; the average age is 19 years old and SD + -2.73. It was found that the theoretical learning style prevails (35, 4%), followed by active learning style (25%) with a moderate preference. Learning styles preference were compared at the beginning and at the end of the academic year, it was founded differences in active, theoretical and pragmatic learning styles; also it was founded relation between reflexive, theoretical and pragmatic learning styles with academic performance of the freshman students. The reflexive learning style has been very below average, it is necessary to motivate them in order to strengthen autonomy in student learning, balancing theoretical style as the active, in addition to being immersed in an institution that provides health services , contact live with another human being , one must be cautious , discreet and thorough , as well as know how to observe and listen to deliver better care to patients, as have the ability of self-education is the most appropriate health professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lita Ortiz-Fernández, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Cirujano Dentista
  • Hilda Moromi-Nakata, Departamento Académico de Ciencias Básicas, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Magister
  • Margot Gutiérrez-Ilave, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Magister en Estomatología
  • Melissa Barra- Hinostroza, Departamento Académico de Ciencias Básicas, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Cirujano Dentista
  • Lita Cáceres de Barcés, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Cirujano Dentista
  • Carmen Quintana del Solar, Departamento Académico de Estomatología Pediátrica, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Magister en Estomatología
  • Sylvia Chein-Villacampa, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Cirujano Dentista
  • María Núñez-Lizarraga, Departamento Académico de Estomatología Pediátrica, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Especialista en Odontopediatria
  • Juana Bustos de la Cruz, Departamento Académico de Estomatología Pediátrica, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Cirujano Dentista
  • Cecilia Rodríguez-Vargas, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Cirujano Dentista
  • Antonia Castro- Rodríguez, Departamento Académico de Estomatología Preventiva y Social, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Doctora en Estomatología
  • Mónica Guillén-Pariona, Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.
    Cirujano Dentista

Downloads

Published

2015-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

1.
Ortiz-Fernández L, Moromi-Nakata H, Gutiérrez-Ilave M, Barra- Hinostroza M, Cáceres de Barcés L, Quintana del Solar C, et al. Learning styles and their relationship to academic achievement in freshmen students of dentistry. Odontol Sanmarquina [Internet]. 2015 Dec. 31 [cited 2024 Jul. 17];18(2):71-7. Available from: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11517