A proposed syllabus for a peruvian sign language (LSP) course designed for Linguistics at UNMSM

Authors

  • Milagros Bardales Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
  • Juan Diego Berrocal Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
  • Sonia Saravia Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú https://orcid.org/0000-0001-8374-0802

DOI:

https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.27201

Keywords:

Peruvian sign language, university curriculum, research-based approach, syllabus, linguistics

Abstract

At present, despite the legal recognition of Peruvian Sign Language (LSP) as an official and native language, the courses within the official curriculum of the Linguistics program at UNMSM focus on the research of oral or written languages. Therefore, this paper seeks to develop a proposed syllabus for the course Grammar of a Signed Language I with the aim at encouraging research in LSP in San Marcos students of the Linguistics program. Methodologically, a syllabus model focused on the teaching of sign language linguistics (Esipova and Buchholz, 2020) is used, as well as bibliography that presents relevant content for the organization of the topics (Baker et al., 2016; Brentari, 2019; Sandler y Lillo-Martin, 2006), and a research-based learning approach (Santana-Vega et al., 2020). The information considered for the course was divided into four units which consider the guidance of the teacher in the investigative process proposed by the students through personalized advisories. In conclusion, it is argued that the proposed syllabus needs to be framed in an investigative context. Finally, it is recognized the importance of creating other courses in the future that can complement the topics and levels addressed about the LSP.

Author Biographies

  • Milagros Bardales, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú

    Estudiante del noveno ciclo de la carrera de Lingüística por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Actualmente, es miembro colaborador del grupo de investigación Kawsasun y miembro del Gabinete de Lingüística Forense del CILA. Sus intereses de investigación están relacionados con la sociolingüística, el análisis crítico del discurso, el análisis léxico-semántico y los estudios sobre lenguas signadas.

  • Juan Diego Berrocal, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú

    Estudiante del noveno ciclo de la Escuela Profesional de Lingüística en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM). Actualmente, es miembro colaborador del grupo de investigación Kawsasun y miembro del Gabinete de Lingüística Forense del CILA. Sus intereses giran en torno a la sociolingüística, el análisis crítico del discurso, la fonética, la fonología y los estudios de lenguas signadas.

  • Sonia Saravia, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú

    Bachiller en Lingüística por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Actualmente, cursa la maestría de Lingüística en la misma casa de estudios. Se desempeña como correctora de estilo y docente de cursos enfocados en la enseñanza de Comunicación, Lenguaje y Redacción Académica. Ha participado como ponente en congresos internacionales. Sus intereses de investigación giran en torno a la sociolingüística, el análisis crítico del discurso, los estudios de literacidad y las lenguas signadas. Forma parte del grupo de investigación Lenguas y Filosofías del Perú (LFP).

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Published

2024-06-30

Issue

Section

Dossier sobre lengua de señas

How to Cite

Bardales Sihue, R. M., Berrocal Guerra, J. D., & Saravia Durand, S. (2024). A proposed syllabus for a peruvian sign language (LSP) course designed for Linguistics at UNMSM. Lengua Y Sociedad, 23(1), 627-648. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.27201