Relationship between learning strategies, career choice, academic achievement and personality prevalent in students CEPRE-San Marcos - Extraordinary Cycle 2013-2014

Authors

  • Hilda Chávez Ch. Facultad de Psicología, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos Ciudad Universitaria de San Marcos. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas. Av. Germán Amézaga s/n., Lima 1 - Perú
  • Juan Morocho S. Facultad de Psicología, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos Ciudad Universitaria de San Marcos. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas. Av. Germán Amézaga s/n., Lima 1 - Perú
  • César Alvites R. Facultad de Psicología, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos Ciudad Universitaria de San Marcos. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas. Av. Germán Amézaga s/n., Lima 1 - Perú
  • José Vega G. Facultad de Psicología, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos Ciudad Universitaria de San Marcos. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas. Av. Germán Amézaga s/n., Lima 1 - Perú
  • Jesús Ruelas S. Facultad de Psicología, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos Ciudad Universitaria de San Marcos. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas. Av. Germán Amézaga s/n., Lima 1 - Perú
  • Christian Espinoza M. Facultad de Psicología, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos Ciudad Universitaria de San Marcos. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas. Av. Germán Amézaga s/n., Lima 1 - Perú
  • Juan Gómez Ch. Facultad de Psicología, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos Ciudad Universitaria de San Marcos. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas. Av. Germán Amézaga s/n., Lima 1 - Perú
  • Fabiana Santiago A. Facultad de Psicología, Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos Ciudad Universitaria de San Marcos. Facultad de Psicología. Instituto de Investigaciones Psicológicas. Av. Germán Amézaga s/n., Lima 1 - Perú

DOI:

https://doi.org/10.15381/rinvp.v19i1.12447

Keywords:

academic performance, learning, vocation

Abstract

The development of a non-experimental, descriptive and correlational research transeccional was raised; which begins with a general description of each study variable: learning strategies, career choice, academic achievement and personality prevalent in students CEPRESan Marcos - Extraordinary Cycle 2013 - 2014, working relationships between the study variables. San Marcos - scale learning strategies developed by Roman and Gallego, the test of vocational self Holland, psychology survey conducted by the study authors (Chavez and Ruelas, 2012) and academic performance of students in examinations CEPRE was used. The results were submitted to the appropriate statistical analysis using MS - Excel and SPSS version 20. It resulted that more learning strategies used by students is repetition and reinterpretation (80.88%). In vocational career choice with greater demand Human Medicine. Correlation strategies in learning and career choice, the two variables are independent, they are not associated, so do not reject the null hypothesis. In Correlation learning strategies and personality, the two variables are independent, they are not associated, so do not reject the null hypothesis. The quantitative results indicate a correlation in its contrast level that there is no significant direct relationship between learning strategies with academic performance, personality and career choice.

Downloads

Published

2016-08-29

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

Chávez Ch., H., Morocho S., J., Alvites R., C., Vega G., J., Ruelas S., J., Espinoza M., C., Gómez Ch., J., & Santiago A., F. (2016). Relationship between learning strategies, career choice, academic achievement and personality prevalent in students CEPRE-San Marcos - Extraordinary Cycle 2013-2014. Revista De Investigación En Psicología, 19(1), 99-117. https://doi.org/10.15381/rinvp.v19i1.12447