Bayesian analysis of academic engagement in psychology students: differences according to sex and age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15381/rinvp.v24i1.20210

Keywords:

Academic engagement, psychology students, bayesian analysis, bayes factor, engagement

Abstract

Introduction: Engagement is a construct that arose in the opposite way to burnout and is understood as the state of physical and psychological well-being of an individual linked to an activity. Although initially it was investigated in the organizational area, in recent years it has been oriented towards education. Objective: The objective of the study was to analyze the differences in academic commitment according to sex and age in psychology students. Method: Comparative study of cross-sectional design, where 190 psychology students participated who answered the Utrecht Work Engagement Scale-Student (UWES-9S), selected by convenience sampling and inclusion criteria. Results: Bayesian analysis showed that, in the gender group, there is not enough information to support the alternative or null hypothesis (BF <3), while, in the age group, a moderate strength is evidenced for the null hypothesis (BF01 = 8.52, δ = .04, 95% CI = .31-.24). Conclusions: The findings showed that, regarding academic commitment, it was evidenced that there are no differences in the age group in psychology university students and, in relation to sex, there was greater uncertainty for both hypotheses, requiring a greater collection of data to His confirmation. The results of this study are preliminary.

Author Biographies

  • Fiorella Gaby Fuster Guillen, Universidad Cesar Vallejo

    Títuloabreviado: Licenciada en Marketing y Dirección de empresas. Magister en Educación.

    Filiación académica:UniversidadCesar Vallejo, Lima, Perú.

    Reconocimiento de subsidios: no aplica.

    Ciudad e institución donde se realizó el trabajo: Av. Arequipa 440, Jr. Larrabure y Unanue

    110, Lima. Teléfono: 980967106.

    Dirección de correo electrónico: fiore.gfg@gmail.com

    Breve currículum vítae: Licenciada en Marketing y Dirección de empresas. Magister en educación con mención en docencia e investigación por la Universidad San Martin de Porres. Formación en Gestión pública por la Pontificia universidad Católica del Perú y Evaluación de Impacto de Programas Sociales en Massachusetts Institute of Technology.

     

  • Jonatan Baños-Chaparro, Universidad Norbert Wiener

    Títuloabreviado: Licenciado en Psicología Clínica. Magister en Educación. Filiación académica:Universidad Norbert Wiener, Lima, Perú. Reconocimiento de subsidios: no aplica.

    Ciudad e institución donde se realizó el trabajo: Av. Arequipa 440, Jr. Larrabure y Unanue

    110, Lima. Teléfono: 980967106.

    Dirección de correo electrónico: banos.jhc@gmail.com

    Breve  currículum  vítae:  Licenciado  en  Psicología  clínica  por  la  Universidad  Norbert Wiener. Magister en educación con mención en docencia e investigación por la Universidad San Martin de Porres. Formación en Terapia conductual cognitiva por el Centro Peruano de Investigaciones Psicológicas y Modificación del Comportamiento (CIPMOC).

Downloads

Published

2021-06-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Fuster Guillen, F. G., & Baños-Chaparro, J. (2021). Bayesian analysis of academic engagement in psychology students: differences according to sex and age. Revista De Investigación En Psicología, 24(1), 5-18. https://doi.org/10.15381/rinvp.v24i1.20210